بر اساس مطالعه ای که در دانشگاه سیدنی انجام شد، زنجبیل، ادویه رایج و داروی باستانی آسیایی، می تواند به مدیریت سطوح بالای قند خون که عوارضی را برای بیماران دیابتی در طولانی مدت ایجاد می کند، کمک کند.

این مطالعه که در مجله معتبر محصولات طبیعی Planta Medica منتشر شد، قدرت بالقوه ی زنجبیل را برای کنترل قند خون با تاثیر بر سلول‌های عضلانی نشان می‌دهد.

پروفسور روفوگالیس، استاد شیمی دارویی که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، گفت: عصاره‌های زنجبیل به‌دست‌آمده از زنجبیل بودریم[1] قادر به افزایش جذب گلوکز مستقل از انسولین توسط سلول‌های ماهیچه‌ای، هستند.

پروفسور روفوگالیس، گفت: اجزای مسئول افزایش جذب گلوکز جینجرول ها هستند، که اجزای اصلی فنلی ریزوم زنجبیل می باشند.

در شرایط عادی، سطح قند خون به دقت در محدوده باریکی حفظ می‌شود و ماهیچه‌های اسکلتی محل اصلی پاکسازی گلوکز در بدن هستند.

محققان داروساز، از ریزوم‌های کامل زنجبیل بودریم، عصاره ی آن را استخراج کرده و نشان دادند که یک بخش از این عصاره در افزایش جذب گلوکز توسط سلول‌های ماهیچه‌ای رشد یافته در محیط کشت، بیشترین تاثیر را دارد.

تجزیه و تحلیل مواد توسط دکتر کالین دوک و دکتر ون تران در دانشکده داروسازی این دانشگاه، نشان داد که این بخش سرشار از جینجرول‌ها، به ویژه جینجرول‌های [6] و [8] است.

همچنین بررسی مکانیسم تاثیر جینجرول ها بر افزایش جذب گلوکز نشان داد که افزایش توزیع سطحی پروتئین GLUT4 به افزایش جذب گلوکز کمک می کند. هنگامی که این پروتئین روی سطح سلول های ماهیچه ای قرار می گیرد، امکان انتقال گلوکز به داخل سلول ها را فراهم می کند.

در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، ظرفیت ماهیچه های اسکلتی برای جذب گلوکز به دلیل اختلال در انتقال سیگنال انسولین و ناکارآمدیGLUT4 ، به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

پروفسور روفوگالیس گفت: امید است که این نتایج امیدوارکننده برای مدیریت سطح قند خون، بتواند در آزمایش‌های بالینی انسانی بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

منبع:

https://www.sydney.edu.au/news-opinion/news/2012/08/06/ginger-muscles-in-on-diabetes.html

 



[1]Buderim Ginger